Historie
Zo’n
honderd jaar geleden waren twee zaken van groot
belang voor de groei van de visserij in de kop van
Noord-Holland: de aanleg van de spoorverbinding Den
Helder–Amsterdam en de import van ijs uit de Noorse
fjorden.
Hiervan profiteerden ook Wieringer vissers die met
grotere schepen op de Noordzee en met kleinere aken
en skuutjes op het Wad visten.
De schelpdiervisserij op het Wad vereiste ondiep
stekende schepen, maar toch met voldoende
laadvermogen. Zo ontstond naast de diepere stekende
Lemmeraak de Wieringeraak. Deze Wieringeraken werden
vooral in de diverse Friese plaatsen gebouwd
(Makkum, Workum, Hindelopen).
De Wieringer broers Teun en Dirk Doves bestelden in
1915 bij de werf van Ulbe Zwolsman in Workum een
houten Wieringeraak voor hun vishandel, gevestigd in
Den Helder. Ze gebruikten de aak, die voer onder het
registratienummer HD77, als viskoopschuut, niet om
te vissen maar om gekochte vis mee te vervoeren.
Het schip bleek voor de vishandel toch te klein te
zijn en op 22 december 1926 namen Broer en Cor Wit
uit Den Oever de aak over. Het schip werd gebruikt
voor de visserij met fuiken, aalkuil, wulkenkorren,
botnetten, en mosselenkorren. Het registratienummer
werd het nummer dat het nu nog heeft WR173 De naam
"TWEE GEBROEDERS" werd niet gewijzigd.
Mijn oma, Geertje Koster was getrouwd met Teun
Barelds. Samen hadden ze 1 zoon, Bert, mijn vader
dus. Mijn volledige naam luid: “Teunis, Broer,
Cornelis Barelds. De laatste 2 namen vallen terug op
Broer en Cor Wit. Mijn opa, Teun Barelds was tijdens
de Tweede Wereldoorlog te werk gesteld in Duitsland.
Tijdens een Engels bombardement in het Ruhrgebied is
hij omgekomen. Een paar weken voor het einde van de
oorlog.
Mijn oma kwam alleen te staan met mijn vader en is
na de oorlog als huishoudster gaan werken bij de
gebroeders Broer en Cor Wit, wonende aan de
Gesterweg 12 te Den Oever. Mijn vader kwam in het
visserijbedrijf van beiden terecht en later is mijn
oma met Broer Wit getrouwd, zodat mijn vader het
visserijbedrijf kon voortzetten. Er werd een nieuwe
kotter gebouwd bij Scheepswerf Van Nugteren te
Amsterdam. De stalen kotter WR 173 kwam in het
voorjaar van 1960 in de vaart en wordt tot op heden
nog gebruikt.


de
fuiken worden "getaand".
Periode 1950 - 1955
|